Goede voornemens waarmaken deel 2: Hoe overleven we Blue Monday 

Annemiek van Mijn Groene Huis 14-01-2019
199 keer bekeken 0 reacties

Tips over hoe je je verbruik en het effect van je besparingen goed kunt meten

Op maandag 21 januari is het Blue Monday! Wel eens van gehoord? Dat is de derde maandag van het nieuwe jaar.

De dag waarop de meeste mensen depressief zijn omdat zij hun goede voornemens nu al niet meer hebben kunnen volhouden. De dag waarop de meeste mensen depressief zijn omdat zij hun goede voornemens nu al niet meer hebben kunnen volhouden. Ze zijn weer gaan roken, houden het sporten niet vol of kunnen die chipszak echt niet laten staan. 

Vorige week ging het over jouw automatische piloot, die het lastig maakt om nieuw gewoontes aan te leren. Dat je je wel voorneemt om de verwarming lager te zetten als je van huis gaat, maar dat je daar pas weer aan denkt als je in een warm huis thuiskomt. Met geheugensteuntjes (een briefje op de voordeur) of met technische hulpmiddelen (je thermostaat programmeren) kun je dit eenvoudig oplossen. Vandaag gaan we het hebben over een tweede lastige menselijke eigenschap, namelijk je geheugen. Wij gaan jou helpen om van Blue Monday een Shiny Yellow Monday van te maken!

Werkgeheugen

Het geheugen in je hersenen kun je vergelijken met een computer. Je hebt een korte termijn geheugen, vergelijkbaar met het werkgeheugen van een computer. En je hebt een lange termijn geheugen, vergelijkbaar met de harde schijf. Iedere dag start je allemaal programmaatjes op en haal je informatie van je harde schijf in je werkgeheugen. Over je werk, de kinderen die naar school moeten, de afvalcontainer die aan de straat moet en nog veel meer. 

Je werkgeheugen is best beperkt. Zo kun je gemiddeld genomen maar 7 dingen tegelijkertijd op korte termijn onthouden. Naast al die andere dingen komt daar nu jullie energiebesparingsplan bij. Er zullen veel momenten zijn dat je daar helemaal geen tijd voor hebt. Je werkgeheugen zit al vol met andere dingen. 

Eén besparing per maand

En dan nu de tip van deze week:  maak met elkaar een plan, waarin je iedere maand één besparing samen gaat oppakken. De eerste maand is dat bijvoorbeeld minder lang douchen, de tweede maand de verwarming uitzetten in kamers waar niemand is, enzovoort. En spreek met elkaar af dat je op een vast moment in de week daar samen over praat. Bijvoorbeeld iedere maandagavond aan tafel. Je bespreekt dan hoe het gaat, waar je tegenaan loopt en hoe je dat kunt oplossen. En ook hoe je hiervan een vaste gewoonte kunt gaan maken. 

 

Afbeeldingen

Waarderen

0 (0 waarderingen)

Reageren

Twitter

0  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

 
 
We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.

Een momentje...