Nieuwjaarstip: Hoe je goede voornemens ook echt realiseert (deel 1)

Annemiek van Mijn Groene Huis 04-01-2019
90 keer bekeken 0 reacties

Tips over hoe je je verbruik en het effect van je besparingen goed kunt meten

Maak jij nog goede voornemens voor het nieuwe jaar? Of ben je er inmiddels mee gestopt omdat er toch niets van terecht komt?

Door mee te doen aan Omlaag die Meter heb je jezelf (en misschien ook wel je kleinkinderen) beloofd om tenminste 10% energie te besparen via kleine maatregelen en nieuwe gewoontes. En dan is zo’n nieuw jaar een goed moment om die belofte om te zetten in concrete plannen. Maar hoe ga je die plannen waarmaken?  

Om jou daarbij te helpen, gaan we je een beetje inzicht geven in het menselijk gedrag. Want als je iets wilt veranderen in je gedrag, heb je met een paar lastige menselijke eigenschappen te maken. We noemen er drie: je automatische piloot, je werkgeheugen en je motivatie. Deze week de automatische piloot. 

Automatische piloot

Stel dat je bij alles wat je doet, nadenkt over wat de beste keus is. Dan heb je geen leven. Het is al een hele klus om iedere dag weer te beslissen wat je aantrekt: heb ik belangrijke afspraken vandaag? Wat had ik de vorige keer aan bij die klant? Ga ik klussen? Of ga ik lekker met een boekje op de bank zitten? Je kent dat wel. Dan wil je niet ook nog hoeven nadenken over de manier waarop je je wast en scheert, de samenstelling van je ontbijt en de keuze van je ochtendkrant. Kortom: we kunnen als mens alleen goed functioneren als we terugkerend gedrag op de automatische piloot doen. Dat creëert tijd en ruimte om ons bezig te houden met belangrijke zaken. 

Maar die automatische piloot zit ons wel dwars als we ons gedrag willen veranderen. Het moment waarop je jezelf nieuw gedrag voorneemt, verschilt van het moment waarop je dat gedrag vertoont. Je neemt je voor om de verwarming op 14 graden te zetten als je een dag van huis gaat, maar je denkt er pas weer aan als je thuis komt in een aangenaam verwarmd huis. 

We moeten die automatische piloot dus herprogrammeren en dat kost tijd. Gemiddeld zo’n zes weken voor gedrag dat je elke dag vertoont. Voor incidentele handelingen, zoals bijvoorbeeld het vaker ontdooien van je vriezer, kan het nog veel langer duren. Dat herprogrammeren kun je eenvoudig doen met geheugensteuntjes. Maar je kunt het ook omzeilen door te kiezen voor een technische oplossing. 

Geheugensteuntjes

Geheugensteuntjes helpen je om het nieuwe gedrag aan te leren, zolang het nog niet op de automatische piloot gaat. Bijvoorbeeld een briefje op je buitendeur: “staat de verwarming laag?”. Of een notitie in je agenda: “vriezer ontdooien”. 

Technische oplossing

Je kunt natuurlijk ook een technische oplossing kiezen: bijvoorbeeld een lamp met bewegingssensor. Of een vriezer die zichzelf automatisch ontdoet van ijsvorming. Dan hoef je er helemaal niet meer over na te denken. 

Ga voor jezelf eens na welke voornemens je kunt realiseren met behulp van geheugensteuntjes of via een technische oplossing. En maak een actielijstje om die uit te voeren. 

Je kunt andere deelnemers enorm helpen als je jouw slimme geheugensteuntjes en oplossingen deelt op ons platform Omlaag die Meter. Plaats ze als een nieuwe tip in de meest passende rubriek. 

 

 

 

Afbeeldingen

Waarderen

0 (0 waarderingen)

Reageren

Twitter

0  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

 
 
We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.

Een momentje...